امروز مصادف است با: ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
تاریخ انتشار:۰۷/ ۰۹/ ۱۳۹۵

منطقه تالش استان گیلان به دلیل داشتن ساحل ومناطق جنگلی و کوهستانی در کنار هم می تواند یکی از بهترین مناطق جذب توریست کشور باشد که داشتن راه مناسب در این راه بسیار تاثیر گزار می باشد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رضوان خبر ، آنکه آباء و اجداد و جد پدری اش همه از اهالی منطقه تالش است و خود را متعلق به این آب و خاک می داند ، وقتی که می بیند این منطقه از استان گیلان بیخ گوش مرکز کشور و استان که بیش از نیمی از وسعت استان گیلان را در بر گرفته است و با داشتن دیرینه فرهنگی و مواهب الهی بی شمار به دست فراموشی سپرده شده است بسیار متاثر خواهد شد .

منطقه تالش استان گیلان به دلیل داشتن ساحل ومناطق جنگلی و کوهستانی در کنار هم می تواند یکی از بهترین مناطق جذب توریست کشور باشد که داشتن راه مناسب در این راه بسیار تاثیر گزار می باشد .

اما متاثفانه این راه فقط به عنوان پل ارتباطی مناسبی برای عبور گردشگران و جهانگردان  و رسیدن به استان همسایه استفاده می شود . در طول مسیر منطقه تالش که بعد از رشت مسافران باید برای رسیدن به استان همسایه تا غربی ترین نقطه استان از منطقه تالش عبور کنند ولی حتی یک ایستگاه دائم اطلاع رسانی توریستی برای گردشگران دیده نمی شود و وقتی هم که از راهنمایان ایستگاههای هلال احمر جویا می شوی با پاسخ متاثر کننده ای مواجه می شوی که این منطقه از مناطق محروم است . با شنیدن این جمله به ذهن انسان ضرب المثل قدیمی که از تو حرکت و از من برکت می رود و حال با وجود این مواهب الهی فراوان چرا در راستای جذب توریست  و ایجاد کسب و کار و ایجاد در آمد زایی  و آباد کردن منطقه حرکتی انجام نمی شود ، در حالی که این منطقه با برنامه ریزی و اتخاذ راهکارهای مناسب و جذب سرمایه گزار در منطقه می توان به جذب گردشگر و جهانگرد اقدام کرد .

به عنوان مثال می توان در زمینه های برگزاری جشنواره های بزرگ بومی و رسومی کهن و دیرینه این منطقه از جمله جشنواره های بومی محلی لباس های محلی و کشتی گیله مردی و از جمله زندانه و  صالح اقداماتی همچون جذب حامی مالی که برای تبلیغات استانی بسیار مناسب است اقدام کرد .

آیا از آبادانی منطقه چیزی مهمتر وجود دارد ؟ آیا این قبیل کار ها به رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری مردم نمی انجامد ؟ آیا تا کنون برآوردی در زمینه هایی همچون پرورش ماهی و کشارزی و گنجایش بی مثال در منطقه که بی نظیرترین در پرورش دامداری و باغ های مرکبات است صورت پذیرفته است ؟  و آیا ها و چرا های دیگر که هر کدام در جای خود مسائل مهمی برای گفتن هستند و در زمینه گردشگری به آنها پرداخته نشده است و اینکه چرا باید یک نیروی بومی با توجه به توانمندی ای که دارد و طرح توجیهی که با تایدیه در دست دارد برای گرفتم یک مجوز بیش از دو سال با توجه به موافقات شفاهی و یاری مسئولان در عمل جا بماند ؟

نباید از این نکته مهم غفلت کرد که جذب توریست و ایجاد مناطق گردشگری نمونه و تبلیغ و اطلاع رسانی و معرفی آنان برای مسافرین ؛ مساوی است و با ایجاد شغل های مختلف و  کسب در آمد که مانند کشاورزی ذوج برطرف کننده بیکاری در منطقه تالش می باشد و بجز گردشگری و کشاورزی در تالش  در وحله اول نباید به ایده های دیگری برای رفع بیکاری اندیشید ، زیرا تجربه و زمینه ایجاد کارهای جدید در تالش کمتر وجود دارد و جا افتاده نمی باشد .

اما متاسفانه در این منطقه اقتصاد به صورت تک قطبی و فقط بر مبنای کشاورزی و صیادی بنا شده است و حال اگر کوچکترین مشکل بحرانی در این زمینه بوجود آید قتصاد خانواده ها دچار مشکل خواهد بود و هر دو این شغل ها فصلی بوده و درآمد ثابتی ندارند .

از جمله این فعالیت ها به خشکسالی سال های اخیر می توان اشاره کرد و اینکه در بیشترین نقاط مرکزی تالش و شهرستان رضوانشهر زمین های ساحلی و صیادی را دانشگاههایی که هیچ فعالیت و خیر و برکتی هم برای این منطقه ندارند در بر گرفته اند .

اما جذب توریست نیاز به بستر سازی نیز دارد که می طلبد مردم منطقه دست به دست هم داده و همراه با مسئولین دلسوز منطقه مبادرت به این کار نمایند که حال باید نماینده جدد تالش در ایجاد بستر فعالیت برای کشت و صنعت و گردشگری تلاش بی وقفه ای را آغاز کند و از دید راهبردی و جهادی به این موضوع توجه داشته باشد .

از جمله فراهم کردن بستر مناسب جهت جذب سرمایه گزاری در راستای ایجاد هتل ها ، رستوران ها ، بازارچه ها ، بهبود زیر ساخت های اقتصادی از جمله بهبود وضعیت راه – انرژی بهداشت و دیگر عوامل  در یک کلام تمامی امکانات  رفاهی خدماتی مورد نیاز جهت جذب توریست که در این راستا نیز تبلیغات مناسب نباید فراموش گردد .

همچنین می توان به جاذبه های موجود در این منطقه اشاره کرد که در ایجاد آنان انسان های هچ دست و دخالتی نداشته اند و جاذبه های تاریخی انسان ساخت ها که از آن جمله بناهای تاریخی  و فضاهای ایجاد شده جهت تفریح در این منطقه اشاره کرد که ملموس بوده و در شاخه غیر ملموس این گروه از جاذبه ها ( انسان ساخت ) می توان به فرهنگ عامه ، آشپزی محلی ، لباس های محلی و بازی های محلی ورزش های قذیمی محلی اشاره کرد .

اما این نکته بسیار مهم است که همگام با جذب توریست در سطح منطقه باید آموزش و فرهنگ سازی مناسب نیروی انسانی یعنی همانهایی که در بخشهای مرتبط با جهانگردی فعالند ، باید از ویژگی های مثبت و الگوهای رفتاری خاص برخورداری باشند ؛ که این آموزش به عهده مسئولان و عاملان این کار خواهد بود  و با توجه به فرهنگ میهمان نوازی مردم این منطقه که زبانزد  خاص و عام نیز می باشد جای نگرانی وجود ندارد .

در حال حاضر اکثر هتل ها و مسافرخانه و ها و رستوران ها و اماکن پزیرایی که در این منطقه وجود قدیمی بوده و در نوسازه ها نیز نیروی انسانی آموزش دیده لازم جهت ارائه خدمات رفاهی به گردشگران وجود ندارد .

می توان در پایان این سوال همیشگی بزرگان و اهالی قلم و فعالان در زمینه گردشگری را مطرح کرد :

چرا در استان همسایه گیلان یعنی مازندران جذب توریست و جذب سرمایه گذار در این زمینه روز به روز بیشتر می شود  اما در استان گیلان که طبیعت آن زیبا و بکرتر از استان مازندران است و همچنین راههای دسترسی به استان به مراتب بهتر می باشد جذب گردشگر و جهانگرد و همچنین سرمایه گذار در مقامی پایین تر قرار گرفته است ؟

از طرفی اعتقاد بر این نکته است که جهت ایجاد هر تغییر مهمی باید از خود شروع کرد ، پس جهت افزایش در آمد حاصله از جذب توریست و رونق کسب و کار در سطح استان و آبادانی هر چه بیشتر  آن باید از فعالیت های خویش شروع کنیم .

در پایان جا دارد  از فعالان امور پذیرایی و تشریفات و فعالان تبلیغات گردشگری و جذب توریست و سرمایه گذار در امر گردشگری تالش  تشکر و قدردانی نمایم .

انتهای پیام/

فعال رسانه ای : محمد شکوری

دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

Copyright © 2011 - 2016 Rez1khabar.ir